Rabu, 26 Jun 2013

PUASA ZAMAN KANAK-KANAK


Anda ada memori puasa zaman kanak-kanak yang tidak terlupakan? hmmm saya ada beberapa kisah yang masih segar dalam ingatan. Tapi kalau cerita pasal ni ja, alamat kerja lain tak jadi. Tapi, meh saya kisahkan kepada anda sedikit dari memori berpuasa zaman kanak-kanak saya.

Saya belajar berpuasa seawal umur 6 tahun. Ya 6 tahun...dan saya berpuasa penuh sebulan, kecuali sehari-sengaja ponteng...;p. Tak awal sangat ke 6 tahun dah berpuasa? Tak ibu-ibu sekalian, saya boleh bertahan dari bangun sahur sampailah ke waktu berbuka. Mak saya ada bagi supplimen? Tentulah ada, mak saya paksa makan kurma, suka tak suka kene telan juga. Kan ke tu makanan tambahan juga...hahahha. Walaupun saya tak suka makan benda yang manis, tapi disebabkan nak tahan ketika berpuasa, saya tak kisah sangat.

Apa cerita saya sengaja ponteng tu. Kisahnya, dihujung-hujung Ramadhan..timbul lah rasa malas puasa di hati saya. Ye lah, umur pun 6 tahun kan, hingusan lagi. Jadi rasa malas tu memang ada. Tak untung ke, saya ni senang je nak suruh puasa. Almaklum, saya suka mengikut apa yang emak bapak saya buat. Jadi hal puasa, solat, baca Al-quran, pakai tudung...bereh bos. tak payah paksa-paksa. yang penting emak dan bapak buat, kompem saya tiru. Eh rupanya anak sulung saya si Adhwa juga macam ni...kalau disuruh dia menolak, tapi dia akan ikut bila saya buat...hihihihih

Seperti biasa, emak, kakak dan nenek akan memasak juadah berbuka bersama-sama. Saya yang kecik ni pun tak ketinggalan. Semua saya tolong, kupas bawang, basuh sayur, gentel doh buat bubur, bancuh air. Pendek cerita, multitasking lah. Ketika membancuh air, emak minta adik saya yang lebih kecil untuk merasa tahap kemanisan air. Saya yang memang dah malas nak puasa ni pon kecoh-kecoh la nak rasa juga. Kengkonon bila rasa air tu boleh la terus telan. Padahal bukan tak tahu perbuatan tu membatalkan puasa saya. hihihihi.... lepas rasa air yang entah berapa titik tu, saya terus puasa macam biasa. hmmmm emak tak tau pun hal ni sampai sekarang...;p 

Ponteng puasa sehari saya tu, tidak saya ceritakan pada sesiapa. Jadi ketika raya, apabila ditanya adakah saya berpuasa penuh, saya dengan bangganya cakap"YA". hahahhaha Gitulah politik zaman kanak-kanak, asal boleh. Bila diingat kembali, lucu juga ya. Bolehlah jadi tauladan pada anak-anak. Semoga anak-anak tidak akan culas puasa macam saya. Bila nak latih Adhwa puasa? Hmmmm setakat hari ini, belum boleh. Umur pun tak cukup 4 tahun lagi. Sabar la ya. Tapi ibu dan ayah diluar sana, prinsip nya mudah, ibu bapa buat dulu, anak-anak akan mengikut.
 
 Sumber: gambar2

Your Shaklee Independent Distributor
      AwilSkema
♥ SMS | WhatssApp : 013-3786399
♥ Shaklee ID : 926196
♥ FB Page : http://www.facebook.com/skemahidupsihat 

♥ Email : awilskema@gmail.com

0 ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...